Danskene skjerper varebilkrav

1. juli 2019 innfører danske myndigheter nye krav til alle som driver varebiltransport og deres sjåfører. - Vi har etterlyst samme modell i Norge, sier lastebiltopp.

Published

Sommeren 2019 blir varebiler på mellom 2 000 og 3 500 kilo definert som løyvepliktig transport i Danmark. Det betyr nye krav til eiere (varebilsvognmænd) og sjåfører som driver transport for andres regning: De må ha plettfri vandel, godkjent varebilutdanning med bestått avsluttende prøve og regulerte lønns- og ansettelsesvilkår. Det er lastebil.no som skriver dette.

Uregulert i Norge

Arbeidsnytt.no har tidligere omtalt utfordringene i den norske varebilbransjen (se lenke). Varebiler på grønne skilter, med en totaltvekt på 3 500 kilo inkludert last, slipper unna sertifisering, kjøretidsbestemmelser og flere andre krav som gjelder tyngre lastebiler. Ettersom varebilene gjerne har en totalvekt som ligger tett oppunder grensen på 3 500 kilo, er kjøring med til dels stor overvekt utbredt.

- Bør følge etter

Direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund er begeistret over det danske tiltaket.

– Dette er en modell som vi også har etterlyst her til lands. Så lenge en kan utføre transport uten noen form for kompetansekrav, vil det gå ut over trafikksikkerheten, sier Mo til lastebil.no.

– Prinsipielt sett er det ingen forskjell på om en utfører godstransport med lastebiler eller varebiler, legger han til.

Varebiltransportører som allerede driver transport, kan søke om å bli fritatt for kravet om utdannelse og/eller prøve. Et annet krav for at Færdselsstyrelsen (tilsvarende Statens vegvesen i Norge) skal innvilge løyve, er at virksomheten eller daglig leder ikke har forfalt gjeld til det offentlige.