Illustrasjonsfoto: slon_dot_pics
Illustrasjonsfoto: slon_dot_pics

Arbeidsreiser: En fare for helsa

Øker risikoen for både fysiske og psykiske plager, sier amerikansk forsker.

Published

Den amerikanske forskeren Andrew Rundle har undersøkt hvilken effekt arbeidsreiser har på helsa vår. Han mener det er en tydelig sammenheng mellom antall reiser og sjansen for å utvikle både psykiske og fysiske plager. I en artikkel publisert i Harvard Business Review, skriver Rundle at arbeidsreiser øker risikoen for blant annet depresjon, stress, overvekt, og søvnproblemer. Forskningen er basert på undersøkelser av amerikanske arbeideres helse, gjort av EHE Inc.

Tallene viser blant annet at de som tilbringer mer enn 14 netter hjemmefra per måned, har betydelig høyere BMI enn de som kun er borte én til seks netter. Førstnevnte rapporterte også oftere om symptomer på angst; depresjon; alkoholavhengighet; lite fysisk aktivitet; røyking; og søvnproblemer. Sjansene for overvekt var dessuten 92 % høyere blant de som tilbrakte mer enn 20 netter hjemmefra, enn hos de som reiste én til seks ganger i måneden.

Sammenhengene mellom arbeidsreiser og helsemessige plager er ikke bare et problem for de ansatte; det kan også bli en belastning for bedriften de jobber for. Fysiske og psykiske plager kan skape kostnader for arbeidsgiver, redusere den ansattes evne til å prestere, og resultere i økt fravær. På sikt kan dette bidra til å skade bedriftens forhold til kunder og leverandører.

Ifølge Rundle må arbeidsgivere hjelpe de ansatte med å ta sunnere valg når de er ute på reise. Første steg er å bevisstgjøre de ansatte på at arbeidsreiser ofte kan redusere evnen deres til å ta sunne valg. Blant annet kan det være lett å belønne seg selv med en tur på restaurant etter en lang dag med reising og arbeid. Men forskning viser at mat på utesteder inneholder mer kalorier enn vanlig mat, og at dette igjen øker sjansene for å utvikle kornisk stress. Arbeidsgivere bør derfor hjelpe ansatte med å identifisere sunne alternativer.

Bedrifter kan også hjelpe ansatte ved å legge tilrette for trening, enten ved å velge hotellrom med enkelt treningsutstyr, eller sponse ansattes medlemskap på treningssentre. Også ved å introdusere de ansatte for kognitiv terapi og mindfulness, kan arbeidsgivere bidra til å redusere stresset mange ansatte opplever når de reiser.

Arbeidsreiser har uten tvil positive sider. De kan være både lærerike, morsomme, og nødvendige. Men dersom ansatte og arbeidsgivere ikke tar de helsemessige utfordringene på alvor, kan man lure på om all reisingen er verdt det, sier Rundle.