-Sjåførene blir utnyttet og underbetalt, sier SV-leder Audun Lysbakken. Foto: Terje Pedersen, Scanpix
-Sjåførene blir utnyttet og underbetale, sier SV-leder Audun Lysbakken. Foto: Terje Pedersen, Scanpix

-Sosial dumping i Bring

Gjennom et slovakisk selskap lønner Bring østeuropeiske sjåfører med 33 kroner timen. - Sosial dumping, sier SV-leder Audun Lysbakken.

Publisert

Gjennom sitt slovakiske datterselskap Bring Trucking lønner Bring Cargo AS sine østeuropeiske sjåfører med i overkant av 33 kroner i timen. Bring Cargo AS er eiet av det statlig eide Posten Norge.

Det er Stavanger Aftenblad, i samarbeid med den europeiske gravejournalistgruppen Investigate Europe, som forteller dette.

I tillegg til timelønnen får sjåførene diett, men lønningene er fremdeles svært lave.

Kjører kabotasje

De østeuropeiske sjåførene kjører såkalt kabotasje i Norge. Dette er innenriks fraktoppdrag i Norge, utført av utenlandske sjåfører fra EØS-området. I utgangspunktet er dette ikke tillatt, men det finnes unntak som gjør dette lovlig.

Utenlandske sjåfører som kjører kabotasje i Norge, skal ha norsk tarifflønn. Flere av sjåførene som Stavanger Aftenblad har snakket med, avviser at de får en slik lønn av Bring.

-Sosial dumping på et helt ekstremt nivå, sier SV-leder Audun Lysbakken til Avisenes Nyhetsbyrå. Han mener at sjåførene blir utnyttet og underbetalt, og at forholdet undergraver norske bedrifters mulighet til å drive på en ryddig måte.

Posten nekter

Postens pressesjef John Eckhoff motstrider disse opplysningene i et leserinnlegg i Stavanger Aftenblad. Eckhoff mener at Bring Trucking driver lovlig, og at avisen bringer usannheter. Han skriver at slovakiske lønninger i internasjonal transport ikke er sosial dumping.

Bekrefter juksing

Det er også avslørt at østeuropeiske sjåfører fikk fasiten på forhånd da de skulle ha opplæring i trafikksikkerhet. Posten Norge bekrefter dette, men sier at samarbeidet med den eksterne kursleverandøren er avsluttet.

Powered by Labrador CMS