- Vi er verdensmestere i bruk av teknologi på fritiden, men på arbeidsplassene våre henger vi igjen, sier Heidi Austlid. Foto: IKT Norge

-Norske ledere må våkne

Vi er digitale verdensmestere på fritiden, men på jobben henger styrer, ledere og medarbeidere etter, hevder lederen i IKT Norge. Ikke alle er enige i at digitalisering er nøkkelen til suksess.

Publisert

- I statistikkene ser vi at Norge taper seg på innovasjon. Vi er gode på infrastruktur, men vi taper på innovasjonskraft, sier Heidi Arnesen Austlid.

Hun er administrerende direktør i IKT Norge, en interesseorganisasjon for IKT, telekom og digitale næringer. I et blogginnlegg på visma.no roper hun et varsku til norske næringsledere.

- Teknologiutviklingen går i en ekstremt høy fart. Det går så raskt at det er vanskelig å følge med. Å lukke øynene og håpe at det går over er dessverre ikke et alternativ, deler Austlid.

IKT-toppen tror at mangel på digital kompetanse er et stort hinder for norske bedrifter.

- Veldig mange norske toppledere, mellomledere, styrer og øvrige arbeidstakere har lav digital arbeidskompetanse. Vi er verdensmestere i bruk av teknologi på fritiden, men på arbeidsplassene våre henger vi igjen, deler Austlid.

Henger etter

En av statistikkene hun tenker på, er Visma Digital Index 2018. I regnskapkonsernets ferske undersøkelse kommer det blant annet frem at bare 43 prosent av norske bedrifter har direkte elektronisk mottak (ikke epost) av fakturaer. Det betyr at innkommende fakturaer havner rett inn i regnskapsprogrammet, i motsetning til epost-fakturaer eller andre manuelle løsninger.

Over 1 500 norske bedriftsledere har svart på regnskapskonsernets undersøkelse, som viser at veldig mye regnskap fortsatt skjer på papir. Kun 31 prosent av purringer blir automatisk håndtert. 37 prosent av utleggsoppgjørene er digitale, og under halvparten av reiseregningene (45 prosent) blir gjort digitalt. På godkjenning av fakturaer er vi langt mer digitale - 68 prosent.

- Utrolige muligheter

En som bruker store deler av sin tid på å digitalisere oss, er Tor Olav Mørseth. Han er sjef for Digital Norway Toppindustrisenteret, som jobber med å skubbe norske bedrifter inn i en digital fremtid.

- Å bli digital er aldri et mål i seg selv, men det kan skape utrolig gode muligheter - både økonomisk og i form av nye arbeidsplasser. Et eksempel er bildelingstjenesten Uber, som man kan mene mye om. Men virksomheten har klart å skape en multimilliardbusiness av det å veive opp hånden, fremholder han.

- Hvordan vil bedriftene som følger med i timen skille seg fra de andre?

- Se på en byggeplass: Der er det mange forskjellige folk og yrkesgrupper som skal jobbe. Hvis en som driver med betongboring sitter der med gamle tegninger, uten å få med seg at det har skjedd en endring, vil han gjøre feil. Den feilen kommer til å forplante seg. Hadde tegningene vært kontinuerlig oppdaterte, ville ikke feilen ha skjedd. Så de som ikke utnytter mulighetene, vil gå glipp av en kjempemulighet, svarer Mørseth.

Musikkbransjen snudd opp ned

Han trekker frem musikkbransjen som et annet eksempel. Den er knapt er til å kjenne igjen etter at bits og bytes gjorde sitt inntog.

- Da CD'en kom, var det en digital forbedring. Nå har strømmetjenestene blitt en helt ny måte å distribuere musikk på. Lærer du ikke hva som skjer rundt deg, står du i fare for å bli utkonkurrert.

- Hvordan ligger norske bedrifter an når det gjelder digitalisering?

- Det er utrolig store forskjeller fra bransje til bransje, og fra selskap til selskap. Generelt kan vi vel si at selskaper i bransjer som jobber tett opp mot forbrukermarkedet er kommet lengst.

- Nye krav i arbeidslivet

- Er folk skeptiske til digitaliseringen?

- Noen er usikre, og det er lett å skjønne. Det er skummelt fordi det er ukjent.

Mørseth understreker at digitaliseringen også reiser en rekke etiske spørsmål, og at man ikke skal være ukritisk overfor digital teknologi.

- Digitalisering tar over manuelle jobber, hvilket betyr at mange kan miste jobbene sine?

- Vi lever ikke i en boble. Noen jobber kommer til å forsvinne, og det blir nye krav til jobbene, svarer Mørseth, og fortsetter:

- Det er to måter å se det på: Skal vi tviholde på de jobbene vi har? Eller skal vi skape så mange nye jobber som mulig?

Frykter tap av arbeidsplasser

Ikke alle er enige i at digitalisering er gull. Vigdis Vestvik, som er nestleder i Bergen SV, skrev nylig et debattinnlegg i Bergens Tidende under tittelen “Digitaliser og døy”:

- Når arbeidslivet blir mer og mer effektivisert, så forsvinner masse arbeidsplasser. Vi har ikke nok arbeidsplasser til alle som blir overflødige. Vi har allerede et presset arbeidsliv, sier Vestvik til arbeidsnytt.no.

Hun er bekymret for arbeidstakere som risikerer å miste levebrødet sitt på grunn av utviklingen.

- Jeg har hatt store deler av mitt arbeidsliv i Posten, og har virkelig fått kjenne på digitaliseringen, sier SV-politikeren.

- Vi må ta vare på alle disse menneskene som faller utenfor. Det tror jeg ikke at vi klarer. Vi forbrukere bruker all slags teknologiske duppeditter for å gjøre livet lettere. Men vi må også tenke på hvilke konsekvenser slikt vil få på sikt.

Viktige valg

- Men dette handler også om at bedrifter skal være konkurransedyktig?

- Selvfølgelig. Det hører vi hele tiden. Men det er også mange bedrifter som lever godt, men som tar disse grepene for å tjene enda mer penger. Det er ikke alltid snakk om å overleve, sier Vestvik.

- Det er vanskelig å stoppe en utvikling der vi alle er blinde. Men vi kan ta noen valg. Som forbruker kan vi la være å bruke selvbetjente kasser i butikkene, vi kan kjøpe varene våre i fysiske butikker, vi kan la være å bruke Airbnb.

- Kan det være at du er i utakt med tiden, slik kritikerne mente etter debattinnlegget?

- Da er vi i så fall mange som er i utakt med tiden, mener SVs Vigdis Vestvik.

Powered by Labrador CMS