Direktør for media og marketing Thomas Midteide. Foto: Dnb.no
Direktør for media og marketing Thomas Midteide. Foto: Dnb.no

Tilsvar: Eksotiske påstander om Rune Bjerke

Skal virkelig folk som poster bilder av seg selv få merkelappen narsissist?

Det er naturlig at det er ulike meninger om offentlige personers adferd i sosiale medier. Men Brunstad mer enn antyder at Rune Bjerke har et Kristus-kompleks fordi han har bilder av seg selv på Instagram. Det tror jeg de fleste vil oppfatte som en veldig eksotisk påstand. Å drive personlighetsdiagnostikk basert på instabilder er, om ikke annet, en nyvinning i lederforskningen.

Utallige toppledere har konto på Instagram. Noen få eksempler er Anita Krohn Traaseth, Kristin Skogen Lund, Håkon Haugli i Abelia, Richard Branson, Petter Stordalen og Mark Zuckerberg. Hva kjennetegner disse? Jo, det er nettopp bilder av hovedpersonen selv, og folk de møter i hverdagen. De som følger disse personene er åpenbart interessert i hva disse lederne driver med i hverdagen. Det blir altså ganske trangt i Brunstads diagnose-dør, hvis folk som poster bilder av seg selv får merkelappen narsissist. Folk under 30 vil nok ikke en gang skjønne problemstillingen.

Man skal ikke blande arbeidsliv og privatliv, hevder professor Tom Karp. Det er en veldig spennende diskusjon i moderne ledelse. Mange vil nok vil hevde at det skillet er mye svakere i dag, både fordi vi jobber annerledes, men også fordi vi er aktive på sosiale medier. Det er nok få som blokkerer arbeidskolleger fra å være venner på Facebook, eller fra å være følgere på Instagram. Det har heller ikke Bjerke gjort. Han deler hverdagsglimt fra både privatliv og arbeid på sin private Instagram-konto. Det er bilder fra toppmøte i Davos, men også fra fotballkamp med Vålerenga og tur med døtrene til New York. Dette er ikke en DNB-kanal, så de som velger å følge ham her er nok interesserte i hva Rune Bjerke driver med. De som ikke er interessert velger det bort.

Bjerke deler også i DNBs offisielle kanaler, både eksternt på Facebook og LinkedIn, og internt på Workplace. Disse kanalene endrer avsender når det kommer en ny konsernsjef, mens @runeerkul er privat og følger Bjerke videre uansett hvilken jobb han måtte ha. Organisasjonskultur bygges i dag også gjennom deling, og ved å vise at selv toppledere er hele mennesker. Det får Rune Bjerke veldig mange gode tilbakemeldinger på internt i organisasjonen.