Rune Bjerke på instagram: Håpløst
Makt krever verdighet. Runes instagramkonto @RuneErKul er uverdig.
Konsernsjef Rune Bjerke i DnB er kul. Ifølge seg selv. Da Dnb slapp tallene fra fjerde kvartal 2017 postet han nok en gang et kult bilde av ham selv og en divisjonsdirektør som gjør high five. Men hva i all verden får sjefen for Norges største bank til å kalle kontoen sin @RuneErKul?
To tredeler av bildene på Runes Instagramkonto er av Rune selv, og en stor del av dem er selfies. Her er Rune i Davos, Rune på Dylan-konsert, Rune med kona, Rune på byggeplass og Rune på kro. Blandingen av privat og profesjonell er nøyaktig slik det bør være på sosiale medier, ifølge eksperter på sosiale medier. Dersom hensikten er å bli stor på sosiale medier, vel å merke. Men er det virkelig et viktig mål for Rune Bjerke? Og tar det seg ut? Et digert bilde av Runes fjes med poserende gøyalt ansiktsuttrykk fra Davos. «Fra snøkaos til sol! (Sveip >) Geopolitisk usikkerhet til tross, optimisme over hele fjøla».
Ta en titt på julehilsenen til @RuneErKul. Dette var meldingen til det norske folk rett etter at banken hadde akseptert en bot på tre millioner kroner. Boten ble ilagt av finanstilsynet CSSF i Luxembourg som straff for at DnB hadde brutt loven om å forhindre hvitvasking. Saken ble avslørt som en del av Panama Papers-lekkasjen. Syntes alle Dnb-erne på bildet at ellevill juledans er tingen å eksponere etter at DnBs forhold til skatteparadiser hadde dominert nyhetsbildet? Ved siden av Panama Papers var DnB-høsten preget av Norges største gruppesøksmål noensinne. Forbrukerrådet gikk til sak mot DnB på vegne av 180 000 kunder Søksmålet gjaldt mangelen på aktiv forvaltning av fondsprodukter, til tross for at kundene hadde betalt for nettopp aktiv forvaltning. Det alvorlige med juledansen på Instagram er at Rune Bjerke ikke bare fratar seg selv verdighet, men at han får med noen titalls medarbeidere på det samme. Kan de si nei til å fremstå som latterlige? Dersom sjefen kommer fykende med mobilen sin og ber dem stille opp på selfie med ham, vil de selvfølgelig stille opp.
Rune sprer kulheten sin ned i rekkene. Dersom du googler Rune Bjerke og Vipps kommer det trolig opp en serie bilder med Rune Bjerke i hettegenser, sammen med andre medarbeidere i hettegensere. Denne kleine outfiten ble valgt for å presentere en sterk nyvinning innen betalingsformidling. Få ting er så produktivitetsfremmende for hele samfunnet vårt som effektiv betalingsformidling. Vipps er fantastisk, Vipps er en bragd, Vipps er storslått. Medarbeiderne bak Vipps hadde fortjent noe annet enn fjollete wanna-be-gangsta-sjefer til å representere seg. Hva er galt med skjorte og jakke, enn si en pen dress, for å markere det høytidelige i en viktig lansering? Å møte i dress ville kanskje ødelagt muligheten for bonus det året?
Kule Rune Bjerke er kongen på sosiale medier blant norske banksjefer. Trolig har ikke de andre banksjefene særlig lyst på den rollen. Tåler Rune alle de begeistrede kommentarene fra fans på instagramkontoen hans? Det blir veldig mye «jeg» på Runes Instagram-konto. Og jommen smitter det visst over på andre deler av kommunikasjonen. Da E24 ringte rundt til sju bank- og industriledere om hva de så etter hos fremtidens arbeidstakere sa alle «vi». «Dem vi skal ansette bør» eller «Vi ser etter» og så videre. Unntatt kule Rune, han sa, «for å jobbe hos meg må du være endringsvillig». Å jobbe i DnB handler altså mest om Rune Bjerke.
«Ledere som ikke får korrektiver, svikter før eller siden», heter det i boka "Omgitt av løgnere". Boka er skrevet av seniorkonsulent Arne Selvik i AFF ved Norges Handelshøyskole og kom ut i 2005. Den handlet om hvordan ledere ikke får korrektiver fordi det er vanskelig å være ærlig med sjefen. Hvem i DnB tør å si dette til sjefen: «Du Rune, kan du please opptre med litt mer verdighet?»